Thailand2015.reismee.nl

Chiang Mai

Wij stonden op tijd klaar om door t busje opgehaald t worden, t busje liet op zich wachten.We waren de eersten, er moesten nog wat Chinese mensen gehaald. Toen uiteindelijk de club van 12 compleet was waren we drie kwartier verder en konden we op pad naar boven, de berg op. Deze groep Chinezen zijn in mijn ogen de meest onbeschofte mensen ter wereld. Zodra de gids wat uitlegt praten ze er luidkeels doorheen zodat wij t ook niet meekrijgen, ze dringen voor, laten boeren en lopen dwars door je heen alsof ze alleen op de wereld zijn.
Na een steile klim aangekomen bij de koninklijke tuinen van Phu Ping Palace. De gids (aardige jongen) ging kaartjes kopen.In Thailand wordt met 2 maten gemeten, buitenlanders betalen bij de meeste attracties 30 baht entree meer dan Thai, beetje vreemd.En moest Jan voor 15 baht een lange broek aantrekken want zijn blote onderbenen mochten niet, terwijl die thaitjes en chineesjes gewoon doorliepen. Die broek was hilarisch.

We waren blij dat we voor de ochtend hadden gekozen want het begon al warm te worden en we moesten af en toe stijl omhoog maar tussen de bomen was het aangenaam. De tuinen waren aardig maar niet bijzonder, ik denk dat de gemiddelde engelse tuin meer variatie heeft. Bumi hield toen ie nog bij bewustzijn was in elk geval erg van begonia's. De Japanse Hello Kitty dames willen zo'n beetje met iedere bloem op de foto dus die zijn we snel voorbij gesjeesd. Er lag nog n mini Bellagio halverwege maar ook dat stelde niet veel voor.

Na nog even kort het plaatselijke marktje te hebben bezocht gingen we het busje weer in naar Doi Suthep, de tempel boven op de berg. Daar was het al behoorlijk druk. We kozen voor de kabellift omhoog naar de tempel en deden de 306 ipv 200 treden wel op de terugweg.
Indrukwekkende tempel, erg mooi gelegen op de berg. Helaas was t uitzicht op Chiang Mai naatje, te veel smog.
Via de trap terug gegaan, onderaan waren wat schattige kindertjes in traditionele kleding door hun ouders neergezet.
Jan vroeg of ze met z'n drieën bij elkaar wilden staan voor een foto, dan wilden ze 'money' zei t oudste klederdrachtje. Jong geleerd........
Terug in CM heeft de chauffeur ons afgezet bij een traditioneel Thais restaurant. Het was er smoordruk en dat is meestal een goed teken. Nou, we vonden het 3x niks. We hadden curry kip met groenten. Groenten waren er wel, kip bestond uit botjes. Jan vroeg nog na of t klopte en het klopte volgens het meisje. Okeeeeeee. We waren snel weer weg, ik heb t meeste laten staan.
Toen zijn we op zoek gegaan naar de tempel met de lionbuddha, de tempel hebben we gevonden, de lionbuddha was niet thuis. Waarop we zijn teruggelopen naar het hotel en daar allebei binnen 10 minuten in diepe slaap lagen.
Op onze wandelingetjes worden we constant aangesproken, willen we toektoek?
En langs de straat staan stoelen opgesteld waar je een voetmassage kan nemen. als je langsloopt begint steevast n clubje dames in koor: sawadeeeeee kaaaaaaaaa, you won massaaaaaaaaaaa. (Stijn, ik hoor t je zeggen) lachen, ze zijn doorgaans meer geïnteresseerd in hun mobiele telefoontjes dan jouw voeten.
Na ons verkwikkende slaapje hebben we een pizza gegeten bij La Fontana, de eigenaresse schijnt Italiaans te zijn dus daar vertrouwden we op. Thaise bediening bracht 1 pizza, soms lastig dat hun engels zo slecht is dat ze niks begrijpen, toen we deze op hadden hebben we nog maar besteld. Zo ging t ook, ze waren iig lekker.
Overigens, we hebben nog geen kakkerlak gezien terwijl we daar in Las Vegas niet naar hoefden te zoeken.
Na de pizza de kunstkelders ingedoken, waar kunstenaars aan het werk zijn en verkopen en toen hadden we t weer gehad voor de dag. Nog even bedacht wat we morgen gaan doen, niet al te veel waarschijnlijk.

Chiang Mai

Vanmorgen hebben we n ontbijt gescoord bij de Mac, doen we niet weer, punt
Daarna hebben we de was naar de wasserij gebracht, is vanavond klaar,
Het oude centrum is op loopafstand en wij zijn Hollanders, dus we lopen wel n stukkie. Op ons mapje stonden enkele Wats en die hebben we bezocht, zaten erg mooie exemplaren tussen maar we hebben nu wel genoeg Buddha's gezien en na n lunch van salade, frietjes en loempiaatjes geserveerd door een ladyboy zijn we terug gewandeld naar t hotel, daar even bijkomen en er weer op uit om een toer voor morgen te scoren. Dan gaan we nog 1 tempel bezoeken die in de bergen ligt en een prachtig uitzicht over de omgeving schijnt te hebben. We moeten 200 treden beklimmen om er te komen. Juffrouw vroeg of we ook pooping place wilden? Tja en dan gaat t mis, ik dacht wat heeft zij daar nou mee te maken dus ik zei no. Maar het blijkt een paleis te zijn met prachtige tuinen die momenteel erg mooi schijnen te zijn, veel bloesem en vogels, vlinders. Phu Ping heet het dus. Dat Thaise Engels.......
Na dit geregeld te hebben zijn we de markt weer over gebanjerd.
Voor woensdag hebben we n vlucht naar Krabi geboekt, 16 uur met de bus = 2 uur vliegen.
Mensen leven hier makkelijk, je zet n tafeltje en stoeltje op straat, legt er n rekenmachine op en je hebt n kantoor, we blijven t grappig vinden.
Vanavond hebben we shabu gegeten. Bij binnenkomst werd gevraagd welke soep we wensten? Jan zegt ik hoef geen soep, no soup. Jongetje vroeg t nog n keer, nou kippensoep dan maar. Komt ie met 2 pannen kippenbouillon aan die via n gat in de tafel op n kookplaat kwamen te staan. Van een lopende band konden we schoteltjes met ingrediënten plukken en zelf in de soep gooien en gaar koken. Soort fondue. Er was ook sushi te krijgen en gefrituurde garnalen e.d. Lekker pittig sausje erbij, lekker hoor, maar niet alles wat voorbij kwam was te definiëren en ik weet zeker dat ik dingen heb gegeten waar ik normaal gesproken niet over zou piekeren, heb ook iets laten staan wat ik na 1 hap echt niet wegkreeg, vermoedelijk inktvis of stierekloot. Er kwam n Engelsman type bouwvakker tegenover ons zitten die van alle voorbijkomende schoteltjes iets pakte wat ergernis opriep bij onze Japanse buren, gelukkig kwam z'n Thaise vriendin m uitleggen hoe t moest, waarop hij alles door elkaar prakte en met de soeplepel naar binnen schoof. De koks stonden vol verbazing toe te kijken en de bediening liep te lachen.
Na nog koffie bij Starbucks te hebben gedronken hebben we de was opgehaald en drinken nu n wijntje op de kamer. We moet vroeg op morgen, naar pooping palace.

Chiang Mai

We hadden 1e klas bustickets (7,50 pp)geboekt naar Chiang Mai, een luxe bus met hostess en een pakketje met wat koekjes, water en n verfrissingsdoekje horen daar bij. Dit keer wisten we welke stoelnummers we hadden en desondanks deed Jan nog n poging onze achterburen uit hun stoel te verdrijven. Onderweg hebben we wat liggen dommelen en naar buiten kijken, weer veel handel en leven langs de weg.
Na ruim 5 uur bussen stonden we tegen 18.00 in Chiang Mai. We waren de bus nog niet uit en om ons heen gekeken of werden besprongen door allerlei chauffeurs die ons weg wilden brengen, de prijzen varieerden weer enorm maar we worden al goed in t onderhandelen.
Ons hotel ligt vlak bij dé avondbazaar, ongelooflijk zo groot als die is. Op de bazaar hebben we wat gegeten en nog n poos rondgescharreld. Alles is hier te koop, van zeep tot horloges maar het meeste is nep en nergens een prijs te vinden, die bedenken ze ter plekke en zakken met enorme vaart als je niet geïnteresseerd bent. We hebben ons de ogen uitgekeken. Kinderen die op een stapel dozen langs de weg liggen te slapen terwijl pa of ma bij t kraampje zit, niemand kijkt er van op.
Een hoop toeristen hier, we horen nu veel Nederlands terwijl we tot nu toe de indruk hadden dat heel Frankrijk hier rondloopt. Wat we in Bangkok nauwelijks zagen maar hier wel zijn de veel oudere Europese mannen met jonge Thaise vrouwen, op t zielige af.
Chiang Mai ligt in een bergachtige streek en wordt de roos van het noorden genoemd vanwege al het moois dat er te zien is, dat gaan we morgen checken.

Sukothai

We verbazen ons steeds weer, koeien en honden die langs de (snel)weg lopen of liggen te slapen, mensen die de snelweg oversteken, spookrijders op de vluchtstrook, brommertjes en fietsers.
Met 4 man op n scooter, kleine kinderen op schoot en dan 1 hand aan het stuur, bedenk het maar en het gebeurt hier. Dat we nog geen ongelukken hebben gezien verbaasd ons ook.
Of dat er honden worden doodgereden, maar volgens Jan eten ze die meteen op, of dacht ik soms dat ik kip zat te eten? Whoeha. Alles wat in Nederland is dood geregeld kan hier zo lijkt t.
Gisteren waren we ruim op tijd door de tuktuk naar het busstation gebracht wat dus ook gewoon langs de snelweg ligt. Ook apart,de tuktukchauffeur had onze bustickets bij zich. (we hadden de bus bij t guesthouse geregeld, kennelijk had hij de tickets gekocht).
De bus kwam n half uur te laat. Wij de bus in, zaten we natuurlijk verkeerd, kennelijk reserveer je ook n stoel, wij moesten boven en voorin zitten. Hadden we wel mooi zicht op de weg, zie bovenstaande, 2 chauffeurs op de bus, het was n rit van 6 uur naar Sukothai. De 1e chauffeur reed redelijk relaxt maar nummer 2 had haast en joeg al toeterend alles aan de kant, inhalen waar het nog nèt kon, kortom t werd een gezellige rit. Sowieso vertelden ze niks onderweg, op n gegeven moment stopte de bus ergens en iedereen nokte de bus uit. Chauffeur riep wat aaaaaklanken en dat was t. Bleek n pauze van dik 20 minuten. Zo nog 2 kortere stops en tegen 7 uur waren we in Sukothai waar we n tuktuk naar t guesthouse hebben genomen.
Mevrouw van het guesthouse draagt een mondkapje, dat zien we hier veel maar het is toch n vreemd gezicht. Na ons geïnstalleerd te hebben, zijn we hier n hapje gaan eten en daarna nog wat tv gekeken. Vanmorgen vroeg eerst naar t station gelopen, er is n binnendoor weg. Niet dat we die in een keer vonden, we hebben wat sightseeing gedaan want waren t bord 'station' straal voorbij gelopen, ons Thais is nl niet zo denderend.
Uiteindelijk zagen we t station wel maar stonden op n doodlopend weggetje met alweer honden. Toen we terugliepen vroeg n vrouwtje waar we heen moesten en die loodste ons door haar tuin en erf de goede kant op, toen waren we er zo. Kaarten gekocht voor morgen naar Chiang Mai en daarna met een tuktuk naar het Historical Park gereden. De oude overwoekerde stad van Sukothai hebben ze vanaf 1953 ontdaan van bijna alle bomen en struiken en nu staat het op de werelderfgoedlijst. Het is er erg mooi en waarschijnlijk nog mooier geweest toen het nog volop in gebruik was. Nu ligt er een nieuw Sukothai 12 km verderop. We hebben het museum met gevonden oude voorwerpen nog bezocht, ook omdat we hoopten dat het daar koeler zou zijn. Toen met n soort doorwaaibusje terug naar t guesthouse en daar eerst n verfrissende douche en bier gepakt.
Rond een uur of 5 aan de wandel richting centrum waar het weer een drukte van belang was en de spreeuwen hadden echt oorverdovend kabaal bij het zoeken naar een slaapplaats.
We hebben uiteindelijk na wat rondzwalken gegeten bij de Choppershop, n combi van motoronderdelenzaak en restaurant. Ik had Tom Kha Ka, hete soep, erg lekker maar t fikt je de mond uit, Jan fried rice met hond en n salade. Van de eigenaar kregen we fruit.
Nu lekker uitbuiken op de zeer grote kamer die we hier hebben. Morgen door naar Chiang Mai.

Ayutthaya

Het lijkt of we in de jungle belandt zijn, afgelopen nacht was het een herrie van allerlei dieren, niet storend maar niet te negeren. Ik heb hier al de mooiste vogeltjes gezien, grote schildpadden, vlinders, maraboes, ooievaars, gekko's, eekhoorns, olifanten en heel veel honden.
Gisterochtend op fietsen van het guesthouse Ayutthaya in gefietst, we hadden een routekaartje langs de dingendiedemoeitewaardzijn. Het is even opletten in het verkeer omdat hier links gereden wordt. Opvallend is dat hoewel ze wel hard rijden over t algemeen de Thai erg rustige verkeersdeelnemers zijn, er wordt niet veel getoeterd en men wacht rustig ook al heb je geen voorrang ;-). Die tuktukjes knallen er ook over. Ten eerste de Wat Maha Tat bezocht, de grootste met het waarschijnlijk meest gefotografeerde buddhahoofd in de boom.
We hebben de route niet helemaal afgemaakt, het was bloedheet en de fietsen waren nou ook niet bepaald comfortabel, bij mij deed maar 1 rem het en ook nog met met een kabaal dat de halve straat opschrok. Onderweg langs een olifantenkraal gekomen waar men een ritje op de olifant kan maken. Wij hadden al afgesproken dit niet te gaan doen, hoewel t lijkt dat ze de dieren goed verzorgen hakken ze wel met een haak in de koppen, de meeste olifanten hadden wonden op hun kop, daar hangen ze dan een kleedje over. De oli's werden wel lekker afgespoeld. Bij de ingang zat een jonge olifant op z'n gat en daar kan je mee op de foto. Ik heb daar niks mee, snap wel dat de mensen hier ook hun brood moeten verdienen maar nee bedankt.
In ieder geval vonden we dat we na het cultureel uitje wel n zwembadmiddag hadden verdiend en daar hebben we de rest van de dag een beetje luierend doorgebracht. Heerlijk vertoeven hier in de Guesthouse. De mensen zijn supervriendelijk en relaxed, informeren elke dag naar Jan's ogen(verstopt achter de zonnebril) maar we kunnen melden dat het beter gaat, de klotszakken zijn klotszakjes geworden. We hebben hier gegeten en verder niet al te druk meer gemaakt.

Afgelopen nacht waren de beesten iets rustiger maar ook nu ik voor de hut dit zit te typen is het een gekwetter van jewelste. Boven de deur zit een klein duifje te broeden en trekt zich niks van ons aan. Straks gaan we naar Sukothai met de bus, rit van 6 uur.
Tot morgen!

Ayutthaya

Vanmorgen na het ontbijt de spullen gepakt en n taxi besteld die ons naar het station bracht.
Daar voor 40ct pp treinkaartjes gekocht naar Ayutthaya 80 km ten noorden van Bangkok.
De trein kost niks maar is ook niks. De treinstellen die ze gebruiken zijn bij ons in 1950 al bij de sloop gegaan, maar ik moet zeggen 'het heeft wel wat vintage-achtigs'.(zie foto's)
De conducteur kwam heel attent zeggen waar we er uit moesten en zo stonden we om kwart over 12 op het mooie stationnetje van Ayutthaya.
Ayutthaya is heel lang de hoofdstad van Siam geweest. Het is omringd door water en lijkt daardoor een eiland.
Na de richting te hebben bepaald zijn we naar de Baan Thai Guesthouse gelopen, het was alweer bloddy warm. Hier hebben de mensen allemaal honden valt op. Na een korte wandeling kwamen we bij BTG. Wat een mooie plek en verademing na het drukke Bangkok, net of we in een oase zitten, veel groen en water en we werden welkom geheten met n lekkere koude kokosthee.Klinkt viezer dan het is.
Ondanks dat we veel te vroeg waren mochten we naar ons huisje wat er prima uitziet.
Jan heeft meteen een boottocht geboekt voor de namiddag, we hebben onze was naar de wasservice gebracht en tegen 16.00 werden we door tuktuk's gehaald en met 2 franse gezinnetjes samen naar een longtail bootje gebracht. Soort plat bootje met een enorme motor waaraan een lange aandrijfas met n klutser, net of hij n mixer in t water heeft. Hier heel veel drijfplanten in het water dus uitkijken voor meneer. Over de rivier was de eerste stop bij de Wat Choeng waar een enorme Buddha uit de tempel knapt. Het beeld is 16 meter hoog en past amper in t gebouw. Hier in Ayutthaya is een heleboel vernield tijdens landovernames, vooral de Birmezen schijnen vernielzuchtig te zijn geweest en onthoofden veel beelden en sloopten gebouwen en dat is nog te zien.
Na deze Wat moesten we allemaal weer in het wiebelbootje klimmen, over de bankjes, naar de volgende stop, een complex met een fraai liggende Buddha, na weer n klimpartij de laatste en wat ons betreft de mooiste stop bij Wat Chai Wattanaram. Prachtig! na daar een poos te hebben rondgelopen een laatste klauterpartij en toen door een klong (waterstraat tussen de huizen) teruggevaren richting centrum waar we werden gelost bij een avondmarkt. Wij uitkijken naar de tuktuk om ons op te pikken maar die was er niet, beetje vreemd, hadden ze best kunnen zeggen. Maar ok, inmiddels was t weer in n kwartier donker geworden en hadden we honger. Na eerst nog n kwartiertje door hondenmeutes de verkeerde kant op te zijn gelopen hebben we n tuktuk genomen naar het BTG alwaar we ons aan de curry chicken met basil leaves and chili (DP) hebben gewaagd. Het was weer erg lekker, vooral met n Singha biertje erbij. Tijdens het eten hadden we gezelschap van tientallen tjiktjak's, kleine gekko's die op insecten jagen en vlug aan het plafond lopen, na een uurtje waren ze allemaal verdwenen. Na de koffie naar ons mooie huisje en we zijn nu helemaal kapoet van het klauteren en ook de warmte, hoewel het zo in de namiddag heel goed te doen was.
Jan heeft nog steeds last van klotsende oogzakken en als t morgen niet beter lijkt gaan we even langs het ziekenhuis want een dokter hebben ze hier niet. Nooit iemand ziek kennelijk.

Bangkokdag 3, 32 graden

Vanmorgen werden we na lekker doorgeslapen te hebben, wakker van eentonig luidsprekergeblaat buiten én de telefoon(?)
Blik op de klok zei dat t kwart voor 8 was. Het geblaat bleek van n school achter het hotel te komen waar allemaal jongetjes en meisjes een ochtendritueel deden op n sportveld.
Het telefoontje was erger, waar we bleven voor de fietstoer. Oeps, onze wekker stond op stil. Gaat lekker hiero. In ieder geval gingen we dit niet meer redden maar zijn ze erg soepel bij Co van Kessel en hebben ons ingeschreven voor de tocht van 14.00 uur. 3 x scheepsrecht.
Jan had gisteravond al wat last van gezwollen ogen en galbulten maar vanmorgen was t helemaal erg, ogen dicht en dikke bulten, net n Thai (de ogen) en zag er niet uit.
We zijn eens nagegaan waar t van kon komen, het eten kon haast niet de boosdoener zijn.
Hij voelde zich niet heel lekker vanmorgen. Terwijl ik met mijn Thai op de lift stond te wachten om naar t ontbijt te gaan viel t me op dat mn ringen wel gepoetst leken, zo glommen ze en toen viel ook t kwartje: ik had mn haar gewassen met shampoo van het hotel en Jan gebruikt deze om zich te wassen. We denken dat dat de boosdoener is en hij mag nu geen zilverpoetsshampoo van het hotel meer gebruiken, tis rotsooi.
Na t ontbijt zijn we met de watertaxi naar het Grote Paleis gegaan. Daar kon je over de koppen lopen maar we zijn toch gegaan. Erg mooi allemaal, koningshuizen all over the world beknibbelen niet op hun huisvesting dat is wel duidelijk. Intussen was t alweer lekker warm, vandaag iets minder smog dus de zon brandde er lekker in.
Na het paleis zijn we met de watertaxi een stuk stroomafwaarts gegaan en waren keurig op tijd bij de fietstoer. Op n Deens gezin na waren het allemaal Nederlandse deelnemers, groepje van 12 personen. Jacky was onze gids met Eddy in de achterhoede. Zo'n fietstoer is beslist een aanrader. hoewel er geen systeem in het verkeer lijkt te zitten gaat het opvallend soepeltjes en bij het oversteken van drukke wegen zwaait Jacky met haar petje en iedereen wacht keurig tot de sliert fietsen voorbij is. We zijn over en dwars door markthallen vol groenten en bloemen n geuren gereden, door smalle straatjes en steegjes vol motoronderdelen en dwars door "woonwijken". Het is armoe troef in Chinatown desondanks zijn de mensen vriendelijk en niemand deed geïrriteerd, integendeel.
Herkende hier en daar stukjes waar Wie is de Mol vorig (?) jaar is opgenomen.
Onderweg hebben we een aantal stops gemaakt o.a. bij een tempeltje waar Jacky uitleg gaf over het hoe en waarom, erg leuk. Ook mochten we een bloem offeren en wierook aansteken.
Met een boot de rivier overgestoken om in Thon Buri ook een rondje te fietsen, Jacky legde uit dat hier veel mensen wonen die in het centrum werken maar iets meer geld hebben en dan uit het stinkende centrum wegtrekken. Toch waren hier ook veel krotwoningen. Jacky verdient 300 baht per dag(ongeveer 7,50) dat is n gemiddeld inkomen, voor de krotwoningen moet 500 baht huur per week worden betaald. Best veel voor niks.
Rond 17.00 waren we terug en hebben we een eindje verderop met uitzicht op de rivier gegeten.
Jan vis en ik n curry, was weer lekker.
Toen t donker begon te worden kwam er n zeer irritante zwerm vliegjes opzetten en zijn we m snel gesmeerd en in een half uur teruggelopen naar het hotel, gedoucht en nu lekker met n koud Chang biertje onderuit. De galbulten bij Jan trekken langzaam weg, morgen zal het n stuk beter zijn. Dan gaan we na het ontbijt met de trein naar Ayutthaya, onze volgende bestemming.

Bangkok dag 2. 33 graden

Afgelopen nacht waren we na een paar uur klaar wakker en dat bleef zo tot de wekker af ging. We moesten er op tijd er uit omdat we de fietstocht gingen doen maar Jan zag t niet zitten en draaide zich weer om. Ik heb de fietstocht verplaatst naar morgen, dat was geen enkel probleem. Toen toch nog n poosje geslapen waardoor we helaas het luxe ontbijt hebben gemist. Beneden in het hotel is n soort barretje waar je ook kan ontbijten, dus hebben we daar n croque madame gegeten (met frites). Stevige hap. Daarna de deur weer uit, dit keer namen we de skytrain, het woord zegt t al, de treinen rijden over n traject wat boven alle verkeer is aangelegd. Het station ligt tegenover het hotel en na het kopen van een dagkaart zijn we een eind noordelijk gegaan. Daar uitgestapt en na weer een 'flinke' wandeling kwamen we bij het paleislijk Museum en een tempelcomplex van Rama V.
Z'n as schijnt er te liggen maar we mochten niet overal komen omdat de monniken zaten te neuriën.
Dus die as hebben we gemist. Ze houden hier wel van tierelantijntjes, dat is duidelijk.
Ook hangt er hier en daar eten in de bomen als offer, sommige bomen hebben sjaals om en overal staan offerplekjes in de stad.
Na de tempel zijn we t lange stuk terug gewandeld. Onderweg een leguaan, schildpadden en vreemde vogels gezien.
Terug in het centrum eerst naar het nieuwste en modernste winkelcentrum van Bangkok geweest, Siam Paragon. Gucci, LV, Louboutin etc. Ze hadden niks naar onze smaak. Toen op zoek naar wat vloeibaars want het warme water hadden we al lang op.
Barretjes waren er niet dus het werd n frappucino bij Starbucks. Jan's first ever. Hij heeft m opgedronken zowaar.
Daarna zijn we met de skytrain naar de pier gereden voor de watertaxi, we weten nu hoe het werkt en vandaag konden we gelukkig zitten, gisteren stonden we als haringen in een ton en de boot legt zeer kort aan bij de steigers, ben je niet snel genoeg kom je niet van de boot af, ze varen gewoon weg. heel apart.
Bijna naar het eindpunt is ongeveer een half uurtje, daar aangekomen naar Khao San rd gelopen en ons daar een poos vermaakt. Het is er erg druk en er is n hoop te zien en te koop, lijkt een beetje n alternatieve buurt met n hele hoop gezelligheid, muziek en marktkraampjes met van alles. Grappig was dat ze een kortere route aangaven dwars door een cafe, bijzonder.
We hebben bij n restaurantje wat gegeten. Door de warmte hebben we niet heel veel trek en de porties zijn gelukkig niet heel groot. Jan penne met vis, dat kwam snel en ik pad thai waar ik heeeeeel lang op moest wachten, die was het meisje vergeten door te geven waarschijnlijk. Opperhoofd Eucalypta kwam zich er mee bemoeien en het meisje kreeg ter plekke een uitbrander. Beetje sneu, we zaten relaxed met n koud biertje voor ons naar alle types die voorbijschoven te kijken en hadden totaal geen haast.
Na het eten hebben we nog wat van de gezelligheid gesnoven, het ruikt! van alles komt je tegemoet, van putlucht tot wierook, kruiden, saté van t rooster en veel honden, die ruik je helaas ook.
Na de leerschool van gisteren zijn we snel tot een akkoord gekomen met n taxichauffeur, no stops, no more money, tot weglopen aan toe. Oh, toen wilde hij toch wel. Bleek wel n aardige vent die ons in 20 min terugreed zonder stops. Vertelde wat over Bangkok. 10 miljoen mensen wonen in deze mierenhoop. Terug in t hotel heb ik n bad genomen waar ik bijna in slaap dommelde. Nu t verhaaltje nog even en morgenvroeg dan fietsen. Ik hoop dat we vannacht beter slapen.