Thailand2015.reismee.nl

Sukothai

We verbazen ons steeds weer, koeien en honden die langs de (snel)weg lopen of liggen te slapen, mensen die de snelweg oversteken, spookrijders op de vluchtstrook, brommertjes en fietsers.
Met 4 man op n scooter, kleine kinderen op schoot en dan 1 hand aan het stuur, bedenk het maar en het gebeurt hier. Dat we nog geen ongelukken hebben gezien verbaasd ons ook.
Of dat er honden worden doodgereden, maar volgens Jan eten ze die meteen op, of dacht ik soms dat ik kip zat te eten? Whoeha. Alles wat in Nederland is dood geregeld kan hier zo lijkt t.
Gisteren waren we ruim op tijd door de tuktuk naar het busstation gebracht wat dus ook gewoon langs de snelweg ligt. Ook apart,de tuktukchauffeur had onze bustickets bij zich. (we hadden de bus bij t guesthouse geregeld, kennelijk had hij de tickets gekocht).
De bus kwam n half uur te laat. Wij de bus in, zaten we natuurlijk verkeerd, kennelijk reserveer je ook n stoel, wij moesten boven en voorin zitten. Hadden we wel mooi zicht op de weg, zie bovenstaande, 2 chauffeurs op de bus, het was n rit van 6 uur naar Sukothai. De 1e chauffeur reed redelijk relaxt maar nummer 2 had haast en joeg al toeterend alles aan de kant, inhalen waar het nog nèt kon, kortom t werd een gezellige rit. Sowieso vertelden ze niks onderweg, op n gegeven moment stopte de bus ergens en iedereen nokte de bus uit. Chauffeur riep wat aaaaaklanken en dat was t. Bleek n pauze van dik 20 minuten. Zo nog 2 kortere stops en tegen 7 uur waren we in Sukothai waar we n tuktuk naar t guesthouse hebben genomen.
Mevrouw van het guesthouse draagt een mondkapje, dat zien we hier veel maar het is toch n vreemd gezicht. Na ons geïnstalleerd te hebben, zijn we hier n hapje gaan eten en daarna nog wat tv gekeken. Vanmorgen vroeg eerst naar t station gelopen, er is n binnendoor weg. Niet dat we die in een keer vonden, we hebben wat sightseeing gedaan want waren t bord 'station' straal voorbij gelopen, ons Thais is nl niet zo denderend.
Uiteindelijk zagen we t station wel maar stonden op n doodlopend weggetje met alweer honden. Toen we terugliepen vroeg n vrouwtje waar we heen moesten en die loodste ons door haar tuin en erf de goede kant op, toen waren we er zo. Kaarten gekocht voor morgen naar Chiang Mai en daarna met een tuktuk naar het Historical Park gereden. De oude overwoekerde stad van Sukothai hebben ze vanaf 1953 ontdaan van bijna alle bomen en struiken en nu staat het op de werelderfgoedlijst. Het is er erg mooi en waarschijnlijk nog mooier geweest toen het nog volop in gebruik was. Nu ligt er een nieuw Sukothai 12 km verderop. We hebben het museum met gevonden oude voorwerpen nog bezocht, ook omdat we hoopten dat het daar koeler zou zijn. Toen met n soort doorwaaibusje terug naar t guesthouse en daar eerst n verfrissende douche en bier gepakt.
Rond een uur of 5 aan de wandel richting centrum waar het weer een drukte van belang was en de spreeuwen hadden echt oorverdovend kabaal bij het zoeken naar een slaapplaats.
We hebben uiteindelijk na wat rondzwalken gegeten bij de Choppershop, n combi van motoronderdelenzaak en restaurant. Ik had Tom Kha Ka, hete soep, erg lekker maar t fikt je de mond uit, Jan fried rice met hond en n salade. Van de eigenaar kregen we fruit.
Nu lekker uitbuiken op de zeer grote kamer die we hier hebben. Morgen door naar Chiang Mai.

sis

hond met kipsmaak?

Twan

Weer EEN heerlijk verhaaltje van Jullie terwijl ik miin koppie coffin in bed Luis drink.
Thank you Em en Jan :)

Diny

wat weer een leuke verhalen en prachtige fotoos, ik geniet.

Bert

Ik begin nu ineens te denken dat ik misschien ook wel hond heb gegeten in november hahahaha
mooie verhalen, geniet er van

Jp

Laat dat misschien maar weg Bert!