Thailand2015.reismee.nl

Ayutthaya

Vanmorgen na het ontbijt de spullen gepakt en n taxi besteld die ons naar het station bracht.
Daar voor 40ct pp treinkaartjes gekocht naar Ayutthaya 80 km ten noorden van Bangkok.
De trein kost niks maar is ook niks. De treinstellen die ze gebruiken zijn bij ons in 1950 al bij de sloop gegaan, maar ik moet zeggen 'het heeft wel wat vintage-achtigs'.(zie foto's)
De conducteur kwam heel attent zeggen waar we er uit moesten en zo stonden we om kwart over 12 op het mooie stationnetje van Ayutthaya.
Ayutthaya is heel lang de hoofdstad van Siam geweest. Het is omringd door water en lijkt daardoor een eiland.
Na de richting te hebben bepaald zijn we naar de Baan Thai Guesthouse gelopen, het was alweer bloddy warm. Hier hebben de mensen allemaal honden valt op. Na een korte wandeling kwamen we bij BTG. Wat een mooie plek en verademing na het drukke Bangkok, net of we in een oase zitten, veel groen en water en we werden welkom geheten met n lekkere koude kokosthee.Klinkt viezer dan het is.
Ondanks dat we veel te vroeg waren mochten we naar ons huisje wat er prima uitziet.
Jan heeft meteen een boottocht geboekt voor de namiddag, we hebben onze was naar de wasservice gebracht en tegen 16.00 werden we door tuktuk's gehaald en met 2 franse gezinnetjes samen naar een longtail bootje gebracht. Soort plat bootje met een enorme motor waaraan een lange aandrijfas met n klutser, net of hij n mixer in t water heeft. Hier heel veel drijfplanten in het water dus uitkijken voor meneer. Over de rivier was de eerste stop bij de Wat Choeng waar een enorme Buddha uit de tempel knapt. Het beeld is 16 meter hoog en past amper in t gebouw. Hier in Ayutthaya is een heleboel vernield tijdens landovernames, vooral de Birmezen schijnen vernielzuchtig te zijn geweest en onthoofden veel beelden en sloopten gebouwen en dat is nog te zien.
Na deze Wat moesten we allemaal weer in het wiebelbootje klimmen, over de bankjes, naar de volgende stop, een complex met een fraai liggende Buddha, na weer n klimpartij de laatste en wat ons betreft de mooiste stop bij Wat Chai Wattanaram. Prachtig! na daar een poos te hebben rondgelopen een laatste klauterpartij en toen door een klong (waterstraat tussen de huizen) teruggevaren richting centrum waar we werden gelost bij een avondmarkt. Wij uitkijken naar de tuktuk om ons op te pikken maar die was er niet, beetje vreemd, hadden ze best kunnen zeggen. Maar ok, inmiddels was t weer in n kwartier donker geworden en hadden we honger. Na eerst nog n kwartiertje door hondenmeutes de verkeerde kant op te zijn gelopen hebben we n tuktuk genomen naar het BTG alwaar we ons aan de curry chicken met basil leaves and chili (DP) hebben gewaagd. Het was weer erg lekker, vooral met n Singha biertje erbij. Tijdens het eten hadden we gezelschap van tientallen tjiktjak's, kleine gekko's die op insecten jagen en vlug aan het plafond lopen, na een uurtje waren ze allemaal verdwenen. Na de koffie naar ons mooie huisje en we zijn nu helemaal kapoet van het klauteren en ook de warmte, hoewel het zo in de namiddag heel goed te doen was.
Jan heeft nog steeds last van klotsende oogzakken en als t morgen niet beter lijkt gaan we even langs het ziekenhuis want een dokter hebben ze hier niet. Nooit iemand ziek kennelijk.

Bolle

Klinkt allemaal een stuk beter dan Bangkok.
Leuke foto van Emma. Waar blijft de foto van Jan z'n klotsende oogzakken?
Buisz sterkte en beterschap!

Dp

Leuke tocht!
Je kan ook leuk fietsen in ayyuthaya
De mooiste Wat is Wat Yai (mustsee)
Succes met de oogzakken!

nel

ziet er relaxed uit, jullie zien en doen veel, zeg.
we storten ons iedere dag op verhaal en fotoseries, top.

Dp

En deze is er ook nog

Twan

Pas EEN beetje op op de honden...... Er zijn heel veel die ziekenhuis zijn......kan niet op
Het Jupiter word c
Moments, Hollands of Engels. Lol
Altzeimers.
Have fun. Love the emails and pic.

Ziekenhuis is ziek

Twan

Better for me to write you in english

Emm

Keep trying Twan, love your posts, lol!