Thailand2015.reismee.nl

Bangkok dag 1

Na 11 uur vliegen landden we met n zwieper op Suvarnabhumi airport. 32 graden klappen ons tegemoet na de -1 waarbij we vertrokken (wat was t koud op de parkeerplaats Schiphol in onze dunne kleren).
Na de douane Bangkok een taxi genomen naar het hotel, n ritje van een half uur. taxichauffeur heeft ons opgelicht maar we waren te murw om er veel van te zeggen en uiteindelijk was t naar Nederlandse begrippen nog n schijntje. We zitten op de 28ste verdieping en hebben mooi uitzicht over de stad.
Eerst n dutje gedaan want slapen in n vliegtuig is niet aan mij besteed. Na de rustpauze zijn we de buurt ingegaan.
Levendige boel hier 's avonds. Volop markt en veel lawaai. Na ergens te hebben gegeten, rijst met gebakken kip en ei met kip, (was lekker) zijn we teruggelopen naar het hotel waar we op het dakterras met mooi uitzicht over nachtelijk Bangkok een duur wijntje hebben gedronken. Toen ging t lampje uit.
Vandaag, zaterdag, zijn we na een goede nachtrust en uitstekend ontbijt, je kan t zo gek niet bedenken of het is er, redelijk fit.
Sowieso al grappig te zien dat de Thai 's morgens aan de soep zitten.
Ik heb ook n bordje noodles gehaald en toast. Jan hield zich aan de toast met zalm. Koffie is OK.
Wel even wennen dat de Thai als knipmessen voor je buigen.
Dan nu de eerste (waarschijnlijk stereotype) dag van onze ervaringen met de Thaise praktijken.
Vanmorgen op stap, we hadden besloten vandaag wat bezienswaardigheden te bezoeken.
Buiten het hotel werden we al snel opgepikt door een tuktukmeneer, die wilde ons (voor achteraf zoveel geld dat hij de rest vd maand dagelijks copieus kan dineren) naar de Gouden Buddha brengen. Eerst probeerde hij ons bij n boot te dumpen maar daar gingen we niet op in. Vonden we wel slim van onszelf.
Op n punt met de Buddha in zicht zette hij ons af bij n pleintje waar we vervolgens werden aangesproken door een menneke: waar kom je vandaan en waar wil je heen? blabla.
Hij had n voorstel: tuktuk bracht ons voor 30 bath=nog geen euro, overal heen. tja, offer you can't refuse toch?
Binnen no time kwam er n Thaitje met n tuktuk aanzetten. Vervolgens bracht hij ons ongevraagd naar 'n shop waar je pakken op maat kan laten maken, we weigerden uit te stappen. Daarna naar een tempeltje wat niet op ons lijstje voorkwam en niks voorstelde maar waar iemand zat die een praatje met ons aanknoopte, vroeg waar we heen wilden na Bangkok etc.
Vervolgens wilde tuktukmannetje perse met ons langs de tourist office en hoewel we duidelijk zeiden dat niet te willen knalde hij ons er toch heen. We stapten wederom niet uit en hij moest wel verder.
Het vriendelijke Thaitje veranderde toen in een kankerend Aziaatje.
Intussen hadden we al besloten flauw van hem te zijn en zelf te bepalen waar we gingen en bij de eerstvolgende tempel afscheid van hem te nemen met zn 30 bath. Dus duidelijk aangegeven dat we nu echt naar de black Buddha wilden zonder flauwekul. Ja, dat begreep hij om vervolgens bij een of andere factory te stoppen waar we 3 minutes naar binnen moesten, toen waren we zo pissed en hebben gezegd dat hij ons direct naar de Buddha moest brengen en dat we anders zouden uitstappen. Wat hem betreft mochten we uitstappen en zo stonden we ineens in n wijk van Bangkok waar je niet dood gevonden wil worden. haha.
Na een blik op de kaart en een forse wandeling kwamen we bij de Gouden Buddha. Daarna besloten we door te lopen naar de volgende bezienswaardigheid What Po, een behoorlijke tippel. Onderweg spreken ze je allemaal aan, wij zien er natuurlijk supertoeristisch uit (Jan, enorme camera), met de mooiste voorstellen in hun voordeel. We waren er wel klaar mee na die tuktukkers, dus allemaal de klere. Ik heb nog nooit zo vaak no gezegd op een dag.
Na What Po, de gouden liggende Buddha, wat een enorm ding! besloten we met de boot terug te gaan. Dat was ook allemaal zeer onduidelijk aangegeven maar uiteindelijk zijn we in de watertaxi terecht gekomen voor 15 bath = 40ct pp. Ter vergelijking, we kregen n aanbod voor 1200 bath en waren stom dat we dat niet aan namen.
Bangkok is n smerige stad, het stinkt en is net n mierennest maar het heeft ook zeker charme.
Straks gaan we n hapje eten, het is hier alweer stikdonker om half 7.
Morgen doen we n fietstour door de krochten van chinatown, waar we vandaag al veel van hebben gezien.
Vandaag was n leerzaam dagje, we kunnen er wel om lachen.

Stijn

ik heb het jullie gezegd. Voordat je akkoord gaat, duidelijk maken dat je geen stops wil maken. 60 tot 80 baht geven en dan moet ie zn mond houden, anders ga je naar de volgende.

En je moet gewoon wat onmenselijk zijn en die verkopers niet eens aankijken, dan houden ze snel genoeg op.

Ik kan nog een leuk straatje aanraden, loopt parrelel aan de Kho San Road. Stuk rustiger dan eerstgenoemde en kan je lekker eten/borrelen

Cris

"Het vriendelijke Thaitje veranderde toen in een kankerend Aziaatje" - Mooi verhaal! Ik ben onderweg naar Damsco (ook vies, iets minder druk). Kan je er niet zo'n "Thaitje" kopenn die zijnn mond houdt en alles voor je doet?

Eveline

Haha, mooi verhaal. Dat is nog es wat anders dan the States! Enjoy!

Nel

Nou, het begin is er! Verhaal als vanouds dus leuk.
Enne...breng die karatelessen in praktijk.

Bolle

Leuk verhaal. Vast fascinerend om te zien en mee te maken. Gelukkig is de bijnaam van "onze" Jan; Lethal Weapon. Wij weten het nu zeker: we gaan weer naar de States.

Dp

En ik had joelui nog gewaarschuwd voor alles wat je overkomen is.....haha. Gewoon zeggen waar je naar naar toe wilt met de toevoeging no shops, no tourist office.
Ze krijgen benzinebonnen als ze je daar naar toe slepen en hebben niet door dat je liever voor een dubbeltje meer rechtstreeks naar je bestemming rijdt.
Jullie daar ruzien over stuivers en wij zitten hier in de kou!

Twan

Sounds familiar. Yup Em and Jan, you,re in Bangkok.lol

Emmy

We waren in de veronderstelling iets anders afgesproken te hebben met beide boefjes. Ze rijden gewoon rondjes, weet jij veel waar je bent. We hebben die oelewapper nog gezegd m liever wat benzinegeld te geven als hij ons rechtstreeks zou brengen. 30 bath is natuurlijk ook niks.

paula

vergeet je niet naar de Kao san road te gaan voor een voeten-vismassage.....bovendien zitten daar veel gezellige restaurantjes.

Wilma

Ze hebben allemaal wel een familielid die ergens goed in is en daar wordt je naar toe gebracht.Veel plezier verder.