Thailand2015.reismee.nl

Reizen naar Hua Hin

Gistermorgen hebben we een scooter gehuurd bij het resort om het eiland over te gaan.
Ze vertelden dat de helm eigenlijk moest maar niemand zich er aan hield, behalve in Thong Sala, daar controleren de popo's. Dus wij op de brommer een rondje eiland, lekker tropisch, bloeiende bougainvillebomen en veel palmbomen, mooie stranden. Halverwege een Chinese tempel bekeken. Het eiland is niet heel groot, en de oostelijke helft heeft alleen zandpaden. We hadden niet veel zin in zandhappen en zijn naar Thong Sala gereden, hier komen en vertrekken alle veerboten. Wat gedronken en spring rolls gegeten bij een Ierse pub, eindelijk fatsoenlijke muziek! Oh ja, we zijn de Makro in geweest, eigenlijk uit nieuwsgierigheid of het hetzelfde is als bij ons en omdat het er lekker koel is. Ze verkopen hier dus naast allerlei vissoorten forse exemplaren kikkers voor op de bbq.
Daarna weer op t scootertje, hier en daar wat foto's gemaakt en toen terug naar t resort waar we onze spullen hebben gepakt om naar het strand te gaan. Het zeewater is gewoon warm, lekker maar verkoeling geeft het niet echt. Tegen 18 zijn we teruggelopen, even gedoucht en toen weer heen voor de zonsondergang. We zijn nu ook op het strand blijven eten maar deze was duidelijk minder dan gisteren. Diepvriespizza met kappers zonder kappers, de pasta van Jan was goed en de mojito ook. Leuk eiland, Koh Pha Ngan. Ze hebben hier onderling prijsafspraken gemaakt, taxi's zijn allemaal dezelfde prijs, dus afdingen is er niet bij en ze hebben alle drie hun eigen gebiedje. Toen we aankwamen kwam er op de pier n mannetje op Jan af, hij wilde ons wel wegbrengen. Iedereen rekende hier 200 baht, maar hij deed t voor 250 of dat erg was? Hahahahaaha
Vanmorgen waren we er vroeg bij, na een bak muesli heeft mevrouw ons rond half 8 naar de pier gebracht en onderweg haar dochtertje bij school gedropt. De catamaran vertrok rond half 9. Als eerste werd na ruim anderhalf uur varen een prachtig eilandje genaamd Nyuang aangedaan, daar ging de halve boot van boord, kort daarop Ko Tao, hier wemelt het van de duikscholen en duikexcursies. Daarna full speed naar Chumphon, waar iedereen van boord moest. Als slachtvee naar bussen gedreven en na een ritje van een dik half uur stonden we bij het station waar een open busje (song thaew) klaar stond om ons naar het busstation te brengen?? De logica was zoek. Er bleek pas rond half 6 's avonds een trein naar Hua Hin te gaan, dus wij naar het busstation. Daar was de bus naar Hua Hin net weg en de volgende ging om 15.45. Oeps.
We hebben eerst maar een bakje rijst met groenten gehaald bij een kraampje, dat ging er goed in. We hadden t net op toen er een chauffeur aankwam zetten die vroeg of we naar Hua Hin moesten? Hij had n minivan en vertrok nu. Mooi zo, wij voor een habbekrats in de minivan.
Het was nog 260 km te gaan langs palm- en rubberboomplantages. Deze chauffeur stopte echter wel om de paar km, ging dan even het busje uit, of we pikten nog iemand op. Al met al schoot het niet op en toen hij stopte en doodleuk ergens ging zitten eten ontplofte het Duitse stel achter ons, die zaten te schelden. Uiteindelijk ging iedereen het busje maar uit om even wat drinken te halen. Na 10 minuten ging het weer op pad, na nog 2 hele korte stops om mensen in en uit te laten ( en ook rustig een stukkie achteruit over de vluchtstrook) reed ie toch stevig door.
Ineens ergens op de snelweg stopte hij en moesten wij eruit. Er stond een andere minivan te wachten en die bracht ons naar Hua Hin. Deze chauffeur had de kamikaze-opleiding cum laude afgerond, inhalen in bochten kan best goed gaan weten we nu.
Er stapte een mevrouwtje in en na wat heen en weer gepraat tussen de chauffeur en haar vroeg ze ons waar we heen moesten. Jan gaf haar het mapje met het adres van het resort, wat ze aandachtig bestudeerde, voor de duidelijkheid bladerde ze de map ook even door. Daarna sprak ze haar buurvrouw aan en met een knikje naar ons begon die mevrouw te bellen. De chauffeur bemoeide zich er weer mee en uiteindelijk zat de halve bus met elkaar te discussiëren over de bestemming van de 'farang' (wij dus), lachen. Uiteindelijk waren ze het er allemaal over eens dat we werden afgezet in Hua Hin en met een taxi naar het resort moesten. Hadden we zelf al lang bedacht en vonden het prima, waren wel flauw van het rijden zo onderhand.
Dus uiteindelijk na nog n tuktuk ritje waren we rond half 7 op de plek van bestemming en werden we in het Nederlands welkom geheten. Resort wordt sinds drie en een half jaar gerund door een Nederlands stel. Hij heeft ons tijdens het eten wat tips gegeven om te doen. Lekker gegeten en toen plat, bekaf van een dag niksdoen en geklutst worden over de slechte Thaise wegen.

Bert

Haha
mooi verhaal
Moraal, uiteindelijk komt alles goed ;-)